Hvordan få bedre fokus på bildene dine

Hvordan får du bedre fokus på bildene dine egentlig?


Fokus er et av de viktigste
og et av de mest grunnleggende elementene for god fotografering, men det er mer til det enn bare skarpheten i bildet. Ved å forstå hva som er innenfor og ut av fokus kan du oppnå så mye mer, og bedre fokus på bildene. Smart bruk av fokus trekker seernes øyne inn i en scene og mot objektet slik at det skiller seg ut eller blendes inn i bakgrunnen. Dette vil også bidra til å skape eller formidle en følelsesmessig tilknytning.

Hvordan få bedre fokus på bildene dine ved hjelp av mobilen og apper

Hvordan få bedre fokus på bildene dine ved hjelp av mobilen og apper

Dybdeskarpheten er avstanden innenfor et fotografi som vises skarpt, mens områdene foran og utover dette punktet begynner å vises uskarpt. I tradisjonell DSLR-fotografering kan du enkelt kontrollere dybdeskarpheten gjennom justering av blenderåpningen. En stor åpning (f.eks. f / 4 ) vil resultere i en liten dybdeskarphet, mens en liten åpning, vil gi et dypere felt av fokus. 

Å ha denne graden av kontroll gjør det mulig for fotografen å få bedre fokus på bilder, og skape bedre og mer interessante bilder. Men smarttelefoner og DSLR-kameraer er helt ulike. Til å begynne med har smarttelefoner ikke en justerbar blenderåpning, og de tilbyr ikke samme grad av fleksibilitet og kontroll som DSLR-kameraer gjør. Men på grunn av den lille sensoren i en smarttelefon har disse generelt sett en stor dybdeskarphet.

Men, slapp av.  Hvis du ønsker å få mer kontroll over fokus og dybdeskarpheten på bildene dine som en smarttelefon kan gi, så les videre.

 

Overstyr kamerafokus på smarttelefonen

Det er ingen stor hemmelighet eller kunst, dette her. Det innebygde kameraet i en smarttelefon vil automatisk fokusere og eksponere for deg. Du trenger ikke å gjøre noe, men hvis det objektet skal plasseres utenfor sentrum eller i forgrunnen, vil du sikkert gjerne ha mer kontroll og gi et bedre fokus over dette området. På en iPhone kan dette gjøres ved å trykke (og holde) på skjermen på det punktet der du ønsker å sette fokus. Kameraet vil justere sitt fokus til dette punktet.

Det er imidlertid et problem med denne tilnærmingen som det også angir eksponering for fotografiet i tillegg. Skulle forgrunnen være mørkere enn bakgrunnen deretter sette fokus og eksponering for faget vil overeksponere bakgrunnen som resulterer i tap av detaljer i det. For å komme rundt dette problemet fokus og eksponering må være låst. For å gjøre dette på en iPhone, trykker og holder på skjermen i noen sekunder til den gule boksen blinker og AE / AF-lås meldingen vises. Du er da fri til å komponere bildet. Dette ligner på halvparten trykke på utløseren av et DSLR-kamera for å låse fokus og eksponering. Men det kanskje situasjoner der fokus og eksponering punktene er i ulike områder av scenen.

Ved bruk av appen AfterFocus kan du få et godt resultat!

Ved bruk av appen AfterFocus kan du få et godt resultat!

 Artikkelen fortsetter på mobiography.net

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar